loading...
آموزش ها
تبلیغات ویزه
        sms.mida-co.ir



       
       
M:A بازدید : 130 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

یکی از ابزار های به صرفه در بازار یابی که هنوز  هم  بسیار مورد استفاده قرار می گیرد کارت ویزیت است.

هر پنی که برای کسب و کار خود خرج می کنید مهم است. هر چه از حرفه خود بدست می آورید یا برای آن خرج می کنید باید حساب شده باشد. به خصوص پس از یک دوره رکود برای تشویق مشتریان و وفادار نگه داشتن آنها این امر بسیار حیاتی است. خبر خوب این است که تعداد زیادی ابزار مناسب برای بازار یابی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بعضی از این ابزار ها به بودجه و هزینه نسبتا زیادی نیاز دارند و بعضی دیگر هزسنه زیادی ندازند ولی مهمتر از هزینه این است که برای همه این روش ها باید سخت کار کنید و  درست عمل کنید. در اینجا می خواهیم یکی از ابزار های کم هرینه اما موثر در بازاریابی را مورد بحث قرار دهیم و ببینیم چگونه می توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد.

یکی از به صرفه ترین روش های بازاریابی کارت ویزیت است. این کارت ساده معمولا شامل اطلاعات کاملی برای تماس با شماست یا شاید بهتر باشد بگوییم کارت ویزیت حاوی یک پیغام ساده برای ترغیب مشتریان به تماس با شما است. اگر مدت طولانی است که از کارت ویزیت استفاده می کنید و احساس می کنید که مردم آنگونه که باید به کارت ویزیت شما توجهی نمی کنند شک نکنید زمان بازنگری در نحوه طراحی و چاپ کارت ویزیت شماست.

امروزه تعداد زیادی کارت های ویزیت جالب و دارای طرح خلاقانه در بازار یافت می شوند، اما متاسفانه بسیاری از آنها به اندازه کافی تاثیر گذار نیستند. بنابراین قبل از اینکه بدنبال طرح های مختلف و ریبا برای کارت ویزیت خود باشید بد نیست مطمئن شوید همه جزئیات برای تماس با شما در این کارت گنجانده شده است. همچنین از وجود آنچه در ذیل می آید در کارت ویزیت خود اطمینان حاصل نمایید:

  • نام- این چیزی نیست که در یک کارت ویزیت فراموش شود. مشتری شما فقط وقتی شما را به یاد می آورند که نام شما را بدانند. بنابراین فراموش نکنید نام خود را در کارت ویزیت خود خوانا و واضح پرینت کنید.

  • شماره تماس- یکی از ساده ترین راههایی که افراد به کمک آن می توانند با شما تماس بگیرند تلفن است. همه شماره تماس های خود را در کارت ویزیت خود ذکر کنید، اما اگر نمی خواهید تلفن همراه شما مرتب زنگ بخورد می توانید آنرا از کارت ویزیت خود حذف کنید. سعی کنید شمارهایی را در کارت ویزیت خود ذکر کنید که کارایی لازم را داشته باشند و مشتری بتواند به راحتی با شما تماس بگیرد.

  • آدرس پستی- ایمیل خود را فراموش نکنید. این هم یکی دیگر از راه هایی است که بسیاری از مردم برای ارتباط با شما از آن استفاده می کنند. ایمیل معمولا برای قرار گذاشتن یا زمانی که تلفن شما در دسترس نیست می تواند بسیار مفید باشد.

  • نشان تجاری- طراحی یک نشان تجاری لازم و ضروری است.  اگر تا کنون برای آن اقدامی نکرده اید اکنون زمان آن فرا رسیده است. نشان تجاری شما علاوه بر این که باید هنرمندانه طراحی شده باشد باید چشمگیر هم باشد تا افراد بتوانند آنرا به راحتی به خاطر بیاورند و بشناسند.

  • آدرس پست الکترونیک یا ایمیل- دنیای امروز که شدیدا دیجیتالی شده است داشتن ایمیل اجتناب ناپذیر است. امروزه در بسیاری از کسب و کار ها افراد ترجیح می دهند از ایمیل برای برقراری ارتباط استفاده کنند. روشی است راحت سریع و ارزان برای برقراری تماس. تا حد امکان سعی کنید ایمیل شما با دامنه وب سایت شما یکی باشد. مثلا اگر یک وب سایت اینترنتی مانند www.amozshha.orq.ir دارید می توانید ایمیلی مانند این داشته باشید amozsh@hotmail.com داشته باشید. در این صورت به نظر می رسد اعتبار بیشتری دارید.

  • کالا ها و خدمات- مطمئن شوید که کالا و خدمات خود را در کارت ویزیت خود ذکر کرده اید. اگر کارت ویزیت شما کالا و خدمات شما را معرفی نکند برای مشتریانی که مدتها قبل کارت ویزیت شما را دریافت کرده اند بسیار سخت خواهد بود تا شما را و اینکه چه کاره هستید به خاطر بیاورند. بنابراین لیستی از محصولات و خدمات خود در کارت ویزیت خود ذکر کنید تا مشتریان احتمالی را ترغیب کنید با شما تماس بگیرند.

اطلاعات دیگری هم هستند که ذکر آنها در کارت ویزیت اختیاری است. البته این به جای خالی موجود در کارت شما  هم بستگی دارد. براخی از آنها عبارتند از: عنوان شغلی، شماره فکس و خط مشی کسب و کار شما. حال که مشخص شد چه اطلاعات مهمی می خواهید روی کارت ویزیت خود قرار دهید زمان طراحی کارت ویزیت است. نکته مهم در این باره اینست که طراحی شما متناسب با کسب و کار شما باشد. به گونه ای که هنگامی که مشتری کارت ویزیت شما را می بیند به در ذهنش تصویری متناسب از کالا یا خدمات شما درذهنش ایجاد گردد و او را به سمت شما هدایت کند.

با بگار گیری این اصول ساده ولی کارا می توانید نام خود را در ذهن مشتریان خود در بالاترین نقطه قرار دهید.

M:A بازدید : 238 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

کلید بهینه سازی کیفیت خدمات داشتن کارمندانی با انگیزه است. به این فکر نباشید که همه کارمندان شما فقط می دانند باید چه کار کنند بلکه به این بیندیشید که تک تک کارمندان شما علاقه ای خاص به کار خود و کسب و کار شما دارند. کارمندان باید بدانند چه می خواهید تا بتوانند مشتریان شما را راضی نگه دارند، بدانند چگونه این کار را انجام دهند و از شما آنقدر انگیزه گرفته باشند تا بتوانند خدماتی با کیفیت ارائه دهند.

 

توصیه ها:

  • قبل از همه یاد بگیرید به مشتریان خود گوش دهید. واقعا آنها را درک کنید سعی کنید بفهمید چه کاری می توانید انجام دهید تا به آنها کمک کنید یا به سادگی می توانید از آنها بپرسید. این مهمترین مرحله برای جلوگیری از بروز مشکل است  و تنها راه که می توانید به شکایت ها رسیدگی نمایید و آن را حل کنید همین است.

  • به همه شکایت هایی که به خدمات شما وارد شده است به عنوان یک فرصت نگاه کنید. به یاد داشته باشید با حل این مشکل فقط به یک نفر رسیدگی نکرده اید بلکه افراد زیادی هستند که ممکن است چنین مشکلی داشته باشند. سعی کنید آنرا حل کنید این کار را به سرعت انجام دهید و به بهترین شکلی که می توانید آنرا انجام دهید. به این ترتیب از نارضایتی مشتریان بعدی خود هم جلوگیری می کنید.

  • محیطی فراهم نمایید تا خدمات ارزنده شناسایی شود و به ارائه دهنده آن پاداش دهید و خدمات ضعیف و  ناقص را به چالش بکشید تا آنجا که به کیفیت خدمات مناسب دست یابید.

  • برای ارتقای کیفیت خدمات هر هفته جلسات بحث و تبادل نظر با نفرات خود راه اندازی کنید و سعی کنید این جلسات سرگرم کننده و جذاب باشند.

  • مطمئن شوید که کارمندان شما احساس می کنند بخش مهمی از موفقیت سازمان را تشکیل می دهند.

  • به گونه ای رهبری کنید که سرمشق دیگران باشید. به هر فرد در سازمان در هر موقعیت و پست و مقام و تحصیلاتی که دارد احترام بگذارید

  • برای بهبود کارایی پرسنل خود به صورت تدریجی عمل کنید. نباید ناگهان شرایط سختی را به آنها تحمیل کنید یا به یکباره از آنها بخواهید کار های دشواری را انجام دهند. به عنوان مثال، اگر گروه کوچکی را رهبری می کنید می توانید برای ایجاد تنوع همه را به پیتزا دعوت کنید یا یک بسته شکلات برایشان بخرید فنجان های زیبا به آنها هدیه بدهید یک دستگاه قهوه ساز بخرید سعی کنید نفرات خود را خوشحال کنید و روحیه آنها را در بهترین سطح نگه دارید. فراموش نکنید کارمند راضی می تواند مشتری را راضی نگه دارد. با کار های کوچکی در محیط کار می توانید روحیه آنها را تقویت کنید و موتور محرکه آنها را برای رضایت مشتری فراهم نمایید.

  • به کارمندان خود یک دلیل برای لبخند زدن در برابر مشتری بدهید. بگذارید آنها تمام پتانسیل خود را نشان دهند. به آنها دستمزدی بدهید که در مقایسه با رقبایتان بهتر باشد و آنقدر باشد که بتوانند راحت زندگی کنند. امروزه در صنعت خدمات دستمزد کم دادن به کارمندان بسیار معمول شده است. بعضی مواقع رسیدگی به مشتریان بسیار سخت می شود و مشکلات زندگی شخصی آنها هم از طرف شما نادیده گرفته می شود و این یکی از عواملی است که کارمندان کمتر به رضایت مشتری اهمیت می دهند چون آنها احساس می کنند شما به آنها و مشکلاتشان اهمیتی نمی دهید حال چرا آنها باید اینقدر برای شما دلسوزی کنند؟! حتی اگر جلوی شما این کار را انجام دهند فقط برای ظاهر  سازی است. بنابراین کاری کنید که آنها بدانند شما به آنها اهمیت می دهید. دستمزدی به آنها بدهید که شان آنها رعایت شود.

 

نکات

  • مردی بود که در عوارضی اتوبانی کار می کرد یکی از کسالت آورترین کار های موجود در دنیا. اما آن مرد هنوز کارش را سرگرم کننده می دانست. او از لبخند زدن به مردمی که در اتومبیل خود نشسته بودند و به او نگاه می کردند لذت می برد. صفی که او به آن رسیدگی می کرد همیشه از همه طولانی تر بود. راننده ها زمان بیشتری را در صف منتظر می ماندند چون او باعث می شد آنها احساس خوبی داشته باشند. این همان شوقی است که باید در کارمندان خود ایجاد کنید. و این اشتیاق است که به طور طبیعی در رفتار کارمندان هنگام  ارائه خدمات نمود پیدا می کند.

  • مطمئن شوید کارمندان شما از انتظارتان خبر دارند. اگر کارمند شما نداند چه می خواهید یا در این مورد دچار سوء تفاهم شده باشد چگونه می تواند به وظیفه خود به نحو احسن عمل کند؟ دستور العمل شفاف در ارائه خدمات و دانستن هدف والای سازمان امر حیاطی برای کارمندان است.

  • برای هر کار فرد درستی را انتخاب کنید و آنگاه او را استخدام نمایید. هنگام مصاحبه استخدامی مطمئن شوید آنها جواب درست را می دهند نه جوابی که شما می خواهید. بعضی افراد شاید هنگام مصاحبه افراد مناسبی به نظر برسند اما در هنگام کار انتظارات شما را برآورده نکنند.

  • سعی کنید از بیرون سازمان خود افرادی را بیابید که از خدمات دادن به دیگران لذت می برند. ممکن است این افراد تجربه زیادی در زمینه کاری شما نداشته باشند اما تجربه زیادی در ارائه خدمات داشته باشند. کارهایی مانند فروشندگی، هتلداری و از این قبیل را می توان در این زمره دانست. افرادی که تجربه خدمات دارند اگر بتوانند آنقدری جزئیات کار شما را بیاموزند تا نیاز شما را پاسخگو باشند انتخاب خوبی هستند. شما افرادی نیاز دارید که در ایجاد ارتباط با افراد مهارت داشته باشند. اگر کارمند شما در زمینه تخصصی خودش خوب باشد اما مهارت ارتباط خوب برقرار کردن با مشتری را بلد نباشد و نتواند خدمات مناسبی به او ارائه دهد آنگاه پتانسیل های زیادی را از کف شما خارج خواهد کرد.

  • از گرفتن مشاوره از مدیران موفق و صاحبان کسب وکار هایی که افراد موفقی هستند و در زمینه کاری شما فعالیت می کنند نهراسید. آنها به شما آمادگی می دهند تا با شرایطی که در آینده برایتان پیش می آید روبرو شوید.

  • اهداف، سیاست ها و سبک کاری خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید.

  • خط مشی شما در ارائه خدمات باید همیشه مورد بحث و قابل مذاکره باشد. بعضی از کارمندان به این خط مشی احترام می گذارند و سعی می کنند آن را اجرا کنند در حالیکه بعضی هم آن را تشریفاتی و بی مورد می دانند و عده ای از کارمندان هم مدعی هستند که این خط مشی فقط به مشتریان اهمیت می دهد.

  • هدف والای شرکت خود را به تکه های کوچکتر تقسیم نمایید و هر تکه را به گروهی از کارمندان بسپارید تا روی آن متمرکز شوند.

  • آنگونه که می خواهید به مشتریان خود ارائه خدمات دهید عبارت است از  "هدف شما در رائه خدمات به مشتریان" آن را روی تابلو هایی زیبا بنویسید و در معرض دید مشتریان قرار دهید.

 

هشدار ها

شما باید به اندازه کافی پوست کلفت باشید. بیشتر مواقع مجبور هستید رفتار نا خوشایند یک مشتری عصبانی را تحمل کنید در این هنگام باید به خود یاد آوری کنید اگر یک مشتری رفتار خوبی ندارد او با شما مشکل ندارد و نباید آن را شخصی فرض کنید. بلکه او به کسی نیاز دارد که مشکل او را حل کند.

به هر حال باید قبول کنید که همه کارمندان شما آنقدر هم پوست کلفت نیستند. بنابراین باید برای کارمندان خود دورهای آموزشی در نظر بگیرید و سعی کنید به آنها بفهمانید که باید مرز های شخصی و کاری خود را مشخص نمایند. باید برای آنها مشخص شود که با مشتری عصبانی چگونه رفتار نمایند و حتی یک مشتری عصبانی هم یک مشتری است نباید او را از دست بدهید. به هیچ وجه قابل قبول نیست که یک کارمند با مشتری با لحن بد صحبت کند فقط چون او کمک می خواهد!

مدیران فروش باید در میان فروشندگان و مشتریان حضور فعال داشته باشند. هیچ چیز مانند این نمی تواند یک فروشنده را به تامین رضایت مشتری جلب کند. البته یک شرط دیگر هم وجود دارد. یک کارمند راضی مشتری را راضی نگه می دارد و کاری می کند که مشتری شما به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

یک احوال پرسی ساده آغاز ایجاد یک رابطه طولانی مدت و پر سود با مشتری است. در دنیای امروز که همه عجله دارند و کمتر به یکدیگر توجه می کنند با احوال پرسی به مشتری می فهمانید شما آنقدر برای آنها احترام قائل هستید که چند ثانیه ای از وقت خود را به آنها اختصاص دهید.

M:A بازدید : 224 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

ارزیابی

 

آیا واقعاً از کارایی کسب و کار خود مطلع هستید؟ آیا تا به حال این کارایی را اندازه گیری کرده اید؟ آیا می دانید چگونه باید کارایی کسب و کار خود را اندازه بگیرید و چه عواملی برای اندازه گیری این کارایی مهم هستند؟

در اینچا  صحبت از مفهومی بیش از فقط رشد فروش و منحنی های سود آوری است. آیا تا کنون سنجشی عمیق از کسب وکار خود داشته اید؟ در اینجا روشی را برای انجام این کار به شما معرفی می کنیم.

کار و کاسبی چطوره؟ این سئوالی سطحی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار می پرسند ولی کمتر کسی است که این را بپرسد و به پاسخ آن اهمیت بدهند این در حقیقت یک جور احوال پرسی شده که امروزه معمول است. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که واقعا کارایی کسب و کار شما چقدر است؟

 

سنجش به روش SWOT

یک ابزار معمول و با سابقه برای سنجش کسب و کار این است که توانایی ها STRENGTHS، نقاط ضعف WEAKNESS، فرصت ها OPPORTUNITIES و تهدید ها THREATS یا به اختصار SWOT را ارزیابی کنید. این یک مفهوم ساده است که نتایج بسیار معقولی هم دارد. شناخت SWOT کسب و کارتان بسیار مهم است و اطلاعات مفیدی به شما می دهد. ضعف ها و قوت ها نمایانگر روح رقابت و کارایی داخلی سیستم شما هستند. و در مقابل فر صت ها و تهدید ها میزان ریسکی که از خارج به کسب وکار شما تحمیل می شود را می سنجد. مقالات زیادی درباره SWOT وجود دارد ولی با توجه به گستردگی که این نوع سنجش دارد و با توجه به اینکه هر کسب و کاری ویژگی های خاص خود را دارد، توصیف نحوه بکار گیری آن در هر موقعیت خاص بسیار مشکل است. اما یکی از ساده ترین روش های آنالیز SWOT این است که یک ورق کاغذ بردارید و آنرا به چهار قسمت تقسیم کنید. خطی عمودی در مرکز ورق کاغذ خود از بالا به پایین و خطی افقی از مرکز رسم کنید. به این ترتیب کاغذ شما به چهار قسمت تقسیم شده است. در قسمت بالا سمت چپ ورق کاغذ خود قوت ها را بنویسید، پایین سمت راست ضعف ها را بنویسید، بالا سمت راست فرصت ها را و پایین سمت راست تهدید ها را بنویسید. در هر قسمت مواردی را که نوشته اید با توجه به درجه اهمیت اولویت بندی نمایید.

ارزیابی کسب و
 کار

اینکه شما باید ضعف های خود را کمتر کنید یا نقاط قوت خود را تقویت نمایید یا نیمه پر لیوان را ببینید یا نیمه خالی آن بحثی است که به توانایی و نگرش شما و تا حدی هم به کسب و کار شما بستگی دارد. از آنجا که آنالیز SWOT دستور العمل آنچنانی فراهم نمی کند بسیاری آنرا به بی مصرف بودن متهم می کنند.

چگونه نا همگونی وظایف مشخص می شود؟ از کجا شروع می کنید؟ چه عواملی باید مورد توجه قرار گیرند؟ کجا ها باید تمرکز بیشتری صورت گیرد؟

حقیقت این است که سنجش SWOT ابزاری فوق العاده است اما برای استفاده از آن به یک سری دستورالعمل نیاز است تا به بهترین شکل بازدهی داشته باشد.

 

تجزیه و تحلیل پنج نیرو

مایکل پورتر در کتاب خود برتری رقابتی و استراتژِی رقابتی پنج نیروی رقابتی را معرفی کرده است:

1. قدرت چانه زنی مشتری

2. قدرت چانه زنی واسطه ها

3. تهدیدی که از جانب رقبای جدید ظهور می کند

4. تهدیدی که از جانب رقبای فعلی در رقابت با شما وجود دارد

5. تهدید از دست دادن موقعیت و جایگزین شدن

 

این پنج نیرو یک چهارچوبی فراهم می کند که به کمک آن می توان خطر های بیرونی را ساده تر فهمید و ارزیابی کرد.

 

ترکیب SWOT و پنچ نیرو

هم ابزار SWOT و هم پنج نیروی مذکور ابزار های تحلیلی هستند که به طور گسترده ای بوسیله مشاوران، محققین و حرفه ای ها مورد استفاده قرار می گیرد. پنچ نیرو اصولا پالایش شده قسمت خارجی ابزار SWOT یعنی فرصت ها و تهدید ها  است. بنابراین منطقی است که این ابزار ها را با یکدیگر ترکیب کنیم و روشی هیبریدی خلق کنیم.

 

فاکتور هایی که باید در نظر بگیرد

برای هر تجزیه و تحلیلی باید همه وجوه آن کسب و کار را در نظر گرفت. فاکتور های زیادی هستند که در اکثر کسب و کار ها مشترک هستند و می توان آنها را برای هر کسب و کاری تعمیم داد. برای اینکه مطمئن شوید هیچ عاملی از قلم نیفتاده است باید تجزیه و تحلیل شما ساختار داشته باشد. از نظر درونی پنج بخش از کسب و کار باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد:

 1) مدیریت

2) نیروی کار

3) فروش و بازاریابی

4) فرایند ها

5) سرمایه گذاری

همه این موارد باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با توجه به اینکه هر کسب و کاری منحصر به فرد است و هر مورد باید به طور خاص برای آن کسب و کار مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

 

نمره دادن

بعد از این که فاکتور ها هر کدام ارزیابی شدند می توانید به آنها نمره بدهید. حال با استفاده از این نمرات می توانید به کسب و کار خود یک نمره نهایی بدهید. اما چگونه به هر کدام از آنها نمره بدهید؟ به این صورت:

1) بر اساس اهمیت آن عامل بر کسب و کار

2) بر اساس توانایی های کسب و کار شما (داخلی) یا میزان ریسک ( خارجی)

به هر کدام یک ضریب اهمیت از A تا E اختصاص بدهید که نشان از میزان اهمیت آن دارد که A نشان دهنده خیلی مهم و E نشان دهنده کم اهمیت ترین است. و میزان ریسک یا توانایی را با 1 تا 5 مشخص نمایید که 1 نشان دهنده خیلی با صلاحیت یا آسیب نا پذیری آن است و 5 نشان دهنده کمبود یا آسیب پذیری آن است.

 

نتایج را دسته بندی نمایید و برای هر کدام کاری مشخص نمایید

شما الویت ها و درجه اهمیت را مشخص نموده اید به این ترتیب مثلا اگر یک مورد نمره A5 بگیرد بدان معنی است که بک فاکتور  بسیار مهم در کسب و کار شما بسیار آسیب پذیر یا دارای نقصان شدید است و ممکن است حیات سازمان را به خطر بیندازد. یا اگر فاکتوری نمره A1 بگیرد به این معناست که این عامل که اهمیت زیادی در کسب و کار شما دارد ساختاری درست دارد که آسیب پذیر نیست یا صلاحیت بالایی دارد.

حال با این رده بندی می توانید مشخص نمایید که برای هر فاکتور با توجه به درجه اهمیت و میزان آسیب پذیری یا توانایی آن چه کاری انجام دهید و چه موقع آن را انجام دهید. مثلاً عاملی که حیات سازمان شما را تهدید می کند باید فورا پیگیری شود. و عامل بعدی با توجه به نمره آن در اولویت اقدام بعدی قرار می گیرد. اما این بدان معنی نیست که از عاملی که نقطه قوت شماست غافل شوید این عامل ممکن است بهترین امتیاز را گرفته باشد اما شاید ارزیابی شما خیلی دقیق نبوده است و نباید آنرا از الویت های خود خارج نمایید.

 

نتیجه

ارزیابی یک کسب و کار عملی دشوار است به خصوص برای صاحب آن که هر روز با گرفتاری های روزمره دست دست به گریبان است اما با آنچه در این مقاله ذکر شد  یک روال کلی در اختیار شما قرار می گیرد اما بیش از این به علم شما از آن کسب و کار و آگاهی از شرایط بازار بستگی دارد.

ارزیابی کسب و کار به شما نشان می دهد چقدر کارایی دارد. آنگاه وقتی کسی از شما پرسید کار و کاسبی چطوره؟ شما پاسخی ارزشمند برای آن دارید هر چند باز هم ممکن است کسی که از شما این را می پرسد به جواب دقیق آن اهمیتی ندهد!

M:A بازدید : 236 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

پاسخگویی در بازار یابی

امروزه پاسخگویی در بازاریابی به یکی از موضوعات داغ بحث و تبادل نظر تبدیل شده است. حقیقت این است که در این زمینه حرف های زیادی زده شده است اما در عمل کار خاصی انجام نشده است.

با توجه به مطالعه ای که موسسه CMO انجام داده است مشخص شده است که کمتر از بیست درصد بازاریابان شرکت های برتر توانسته اند اطلاعات معنا دار و قابل اندازه گیری برای سازمان خود تهیه کنند. مطالعات مهمی که روی فاکتور ROI در بازاریابی انجام شد نشان داد که 68 درصد از بازاریابان قادر نبودند ROI شرکتی را که برایش کار می کنند تعیین کنند.

(ROI مخفف Return On Investment است که به معنای بازدهی سرمایه است و به عنوان روشی برای محاسبه میزان سود دهی یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.)

در حالیکه پاسخگویی در بازاریابی یک اولویت است این مطالعات یک پیغام روشن دارند: ما هنوز با آنجا که باید باشیم فاصله بسیار داریم.

البته باید بگویم که لزوما ROI  بهترین روش برای هر شرکتی نیست ولی برای شرکت های بزرگ ایده آل است. هر چند برای شرکت های کوچکتر هم می تواند به همان اندازه کارا باشد اما ممکن است هزینه های آن از سودش بیشتر باشد ولی بیشتر مدیران موفق ROI  را به عنوان روشی برای سنجش میزان کارایی سازمان خود قبول دارند.

در سال 2002 میلادی من سمیناری داشتم و در زمینه سنجش عملکرد و اطمینان از بازگشت سرمایه گذاری در بازاریابی مطالبی ارائه دادم. و توصیه کردم که مسئول ارشد بازاریابی و مسئول ارشد قسمت مالی شرکت با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند تا بتوانند سنجش مناسبی از عملکرد بازاریابی داشته باشند. حتی پیشنهاد دادم تا یکی از پرسنل بخش مالی مسئولیت مدیریت و نظارت بر این سنجش عملکرد را به عهده بگیرد. تا مشخص شود کارهایی که در زمینه بازار یابی انجام می شود چه میزان موثر بوده است و چقدر سود سازمان افزایش یافته است. بعضی از شرکت های خدماتی  از این راهکار با موفقیت استفاده کردند. اما در بدترین حالت مسئول ارشد قسمت بازاریابی باید این مسئولیت را به عهده بگیرد و این باز هم از عدم توجه به نتیجه بازار یابی بهتر است.

مشارکت قسمت مالی و بازاریابی در دو سطح سودمند است. اول اینکه کمک می کند مدیر مالی در هزینه کرد در زمینه بازاریابی بهتر همکاری کند چون می داند کجا این سرمایه هزینه می شود و چگونه در سود دهی شرکت موثر است. بهتر است بدانید در شرکت های بزرگ گرفتن بودجه برای هزینه های گزاف بازاریابی یکی از سخت ترین کار های رئیس یک قسمت بازاریابی است که به این ترتیب راحتتر انجام می گیرد. دیگر اینکه مدیران مالی بیشتر راغب خواهند بود برای سیستم سنجش کارایی بازاریابی خرج کنند چون خود می خواهند این اطالاعات را بدست آورند و به این وسیله اطلاعات ارزشمندی جمع آوری می شود که به کمک آن می توانید هم هزینه های بازاریابی را کاهش دهید و هم سود بیشتری نصیب شرکت کنید.

دیگر اینکه شکافی که بین قسمت بازاریابی و مالی وجود دارد یکی از بزرگترین شکاف ها نسبت به سایر قسمت های سازمان است که باعث می شود عملکرد بازاریابی را مختل کند. خوب طبیعی است که مدیران مالی برای هزینه کرد همیشه تحت فشار هستند و سعی دارند جایی هزینه کنند که بتوانند پاسخگوی مدیران بالادست باشند ولی با مشارکت این دو قسمت پاسخگویی در بازاریابی افزایش یافته و همینطور مدارکی برای مدیران مالی فراهم شد که نشان دهند سرمایه شرکت را در جای درستی خرج کرده اند. اما حاصل کار سود بیشتر و هزینه کرد عاقلانه است که سبب افزایش سود دهی و پایداری بیشتر آن سازمان خواهد شد.

تبلیغات

تعداد صفحات : 15

درباره ما
Profile Pic
سلام نیاز به همکار:از دوستانی که در برنامه نویسی یا وبلاگ نویسی سررشته دارند دعوت به همکاری در سایت آموزشها می شود لطفا با ما تماس بکیرید و شماره بگذارید.(در قسمت تماس با ما)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ازکدام بخش بیشتر خوشتان آمد
    خلاصه آمار
    آمار سایت
  • کل مطالب : 610
  • کل نظرات : 63
  • افراد آنلاین : 95
  • تعداد اعضا : 91
  • آی پی امروز : 191
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 263
  • باردید دیروز : 188
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,182
  • بازدید ماه : 1,182
  • بازدید سال : 77,040
  • بازدید کلی : 747,996
  • کدهای اختصاصی

    رنک الکسا

    وضعیت آب و هوا

    پیچک

    ديكشنري آنلاين
    نرخ ارز