loading...
آموزش ها
تبلیغات ویزه
        sms.mida-co.ir



       
       
M:A بازدید : 220 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

شیوه
 های مختلف مدیریت با توجه به شرایط

 

در بسیاری از کتاب های مدیریتی بیشتر به سه شیوه مدیریت اشاره شده است: دموتراتیک، استبدادی و مشاوره ای. انتخاب شیوه مدیریت صحیح منجر به افزایش انگیزه و کارایی بهتر پرسنل می شود. اگر چه انتخاب شیوه صحیح مدیریت فقط به راحتی انتخاب یک روش نیست. و حتی خصوصیات شخصیتی یک مدیر در انتخاب شیوه مدیریت تاثیر گذار است. به عنوان مثال برای یک مدیر کم رو و خجالتی مدیریت به روش استبدادی کار سختی است.

 

روش دموکراتیک

یک مدیر دموکرات تفویض اختیار می کند، به پرسنل خود مسئولیت می دهد تا وظیفه شان را تمام و کمال به اتمام برساند. به عبارت دیگر به اندازه ای که به آنها قدرت می دهد از آنها کار می خواهد. پرسنل وظایفشان را به روش خودشان انجام می دهند. اگر چه کار ها باید سر وقت به نتیجه برسد. کارمندان در تصمیم گیری دخالت داده می شوند آنها احساس تعلق به سیستم خواهند داشت و انگیزه بیشتری در فعالیت ها از خود نشان خواهند داد. چون کارمندان احساس تعلق بیشتری به سیستم می کنند. سعی می کنند در تصمیم گیری و کار به بهترین روش عمل کنند. البته امروزه به این نتیجه رسیده اند که مدیریت دموکراتیک در تصمیم گیری کند است و سرعت عمل لازم در شرایط بحرانی را ندارد. چون در این روش باید با کارمندان هم مشورت شود و با توجه به نظر آنها تصمیم گیری شود و سپس اقدام شود. و البته این مسئله وجود دارد که بعضی از کارمندان از مدیریت دموکراتیک سوء استفاده کرده و به اندازه کافی تلاش نکنند و فشار کاری خود را روی دوش دیگر اعضای گروه بیندازند.

 

سبک مدیریت استبدادی

در مقابل روش بالا یک مدیر استبدادی به کارمندان خود دستور می دهد و خود تصمیم می گیرد بدون اینکه با کسی مشورت کرده باشد یا از آنها نظر خواهی کرده باشد. این چنین رهبری تمایل دارد موقعیت هایی را که در آنها قرار می گیرد کنترل کند. تصمیمات سریعا اتخاذ می شوند چون کارمندان در تصمیم گیری دخالت داده نمی شوند و معمولا کار ها به موقع انجام می شوند. اگر چه این نوع مدیریت انگیزه پرسنل را کاهش می دهد و برون رفت پرسنل از شرکت بیشتر می شود و دلیل آن هم ساده است چون نظر پرسنل اهمیتی ندارد و احساس ارزشمند بودن ندارند. چنین مدیری سبب کاهش احساس تعلق کارکنان به سیستم می شود.

 

سبک مدیریت مشورتی

روشد مدیریت مشورتی را می توان ترکیبی از دو روش بالا دانست. مدیر نظرات و عقاید دیگران را می پرسد و به آنها اجازه می دهد تا احساس تعلق به سیستم داشته باشد اما تصمیم نهایی را خودش می گیرد.

 

سبک مدیریت آزاد

چنین مدیری وظایف را به کارمندان محول می کند و به آنها اجازه می دهد با آزادی کامل کار را به بهترین شکل ممکن و به سلیقه خود انجام دهند. کمترین دخالت توسط مدیر اعمال می شود. هر چند مدیر سرجای خود نمی نشیند و تماشاگر آنها نیست! او برای پاسخگویی، راهنمایی و تامین اطلاعات مورد نیاز آنها همیشه آماده است و در حال پشتیبانی آنهاست. از مزایای بزرگ این روش این است که افراد مسئولیت بیشتری قبول خواهند کرد و این می تواند به افزایش انگیزه کارکنان منجر شود. اگر چه در این روش در صورتی که مدیر مستقیما راهنمایی های خود را اعمال کند ممکن است انگیزه پرسنل از بین برود و هدف در زمان مورد نظر تحقق نیابد.

 

کدام روش بهتر است؟!

متخصصین علم مدیریت معتقدند که بهترین مدیران انعطاف پذیرترین آنها هستند که با توجه به شرایطی مانند: روحیه کاکنان، بحران های داخل سازمان و خارج سازمان، شرایط مالی سازمان و... از ترکیبی از این روش ها و سبک ها می توانند استفاده کنند. آنها کارمندان خود را درک می کنند با آنها همدردی می کنند به آنها اختیار می دهند و در عین حال نتیجه هم می خواهند در مسیر رشد و ارتقای پرسنل خود گام برمی دارند آنها می دانند که باید برای هر کارمند و هر کارگاه یا اداره ای به روش خاص خود ایجاد انگیزه کنند  و در صورت لزوم با قاطعیت برخورد می کنند و نمی گذارند پایه های سازمان سست شود. همچنین یک مدیر زیرک سبک های مختلف مدیریتی را در شرایط و مکان های مختلف امتحان می کندتا مهارت های مدیریتی خود را ارتقا بخشد.

M:A بازدید : 224 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

وقتی که برای اولین بار وارد سازمانی می شوید و به گردش در آن می پردازید متوجه می شوید احساسی خاصی به شما دست می دهد آنچه این احساس را می سازد فرهنگ سازمانی حاکم است. این که این سازمان چگونه خود را سازمان دهی می کند، قوانین و مقررات  و باور های حاکم فرهنگ سازمانی آن را می سازد. در این مقاله می خواهیم به طور خلاصه به انواع فرهنگ های سازمانی نگاهی بیندازیم.

فرهنگ سازمانی

 

فرهنگ قدرت

در فرهنگ قدرت، کنترل عنصری کلیدی است. فرهنگ قدرت معمولاً در سازمان های کوچک و متوسط یافت می شود. تصمیم ها در این سازمان توسط یک فرد گرفته می شود یا او در همه تصمیم گیری ها نقش کلیدی دارد. این شخص قدرت و کنترلی که در ورای آن اقتدار وجود دارد را دوست دارد. کار گروهی در این چنین سیستمی به صورت آشکارا کمتر دیده می شود ولی همان مقدار هم با واکنش سریع و منفی سازمان پاسخ داده می شود و معمولا عواقب خوبی ندارد چون در کار گروهی نظر ها هم زیاد می شود و فرهنگ قدرت مورد نقد قرار می گیرد. در این سیستم چون تمایل به ابراز عقیده و ارائه مشاوره کم می شود همیشه خطر بروز مشکلات یا به بیراهه رفتن وجود دارد. این فرهنگ سازمانی مشکلات خود را دارد و یکی سری مشکلات به پرسنل باز می گردد مثلاً چون از کارمندان مشاوره گرفته نمی شود احساس بی ارزش بودن در سازمان در آنها تقویت می شود و با افزایش بی انگیزگی، کاهش بهره وری و خارج شدن کارمندان تواناتر از سازمان هم بیشتر می شود.

 

فرهنگ نقش سازمانی

امروزه در بیشتر سازمان ها این فرهنگ حکمفرماست. در فرهنگ نقش سازمانی یک شرکت یا سازمان به قسمت های مختلف تقسیم بندی می شود که هر قسمت یک کاربری دارد . هر شخص در این بخش با توجه به تخصصش نقشی خاص را به عهده می گیرد. از مزایای فرهنگ نقش سازمانی این است که وظایف به صورت تخصصی واگذار می شوند. کارکنان با توجه به عنوان شغلی بر نقش به خصوص خود در سازمان متمرکز می شوند و این باعث افزایش بهره وری در سازمان شود. این فرهنگ برای اداره یک شرکت بزرگ کاملا منطقی است.

 

فرهنگ وظیفه

فرهنگ وظیفه در تیمی نمود پیدا می کند که برای انجام کامل و بی عیب و نقص یک هدف به هر کس وظیفه ای خاص محول می شود. این فرهنگ سازمانی در کسب و کار های مدرن امروزی و در بین گروه ها وقتی که یک پروژه تیمی تعریف می شود و هدف اتمام پروژه به بهترین نحو و در کمترین زمان ممکن است نمود پیدا می کند. یک فرهنگ سازمانی مزایای روشنی دارد. به افراد قدرت بیشتری داده می شود چون آنها در تیمی قرار می گیرند که می توانند در تصمیم گیری ها شرکت کنند و ابراز عقیده کنند. آنها احساس ارزشمندی بیشتر می کنند چون برای آن تیم انتحاب شده اند و به آنها مسئولیتی واگذار شده است و باید وظیفه خود را تا رسیدن به موفقیت نهایی انجام دهند. به عنوان مثال ناسا قسمتی از فرهنگ سازمانی خود را به این صورت نهادینه سازی می کند با کار هایی مانند قرار دادن پرسنل در تیم هایی که باید ماموریتی را به عهده گیرند و آنرا در زمان مورد نظر به انتها برسانند.

 

فرهنگ فردی

فرهنگ فردی معمولا در سازمان های خیریه یا غیر انتفاعی وجود دارد. تمرکز سازمان بر کمک به افراد یا رفع یک معضل اجتماعی است.

 

فرهنگ پیشرو یا پسرو

سازمان هایی که جوهر کارآفرینی را در خود دارند، همیشه از تغییر با آغوش باز استقبال می کنند و به نظرات مشتریان و کارکنان گوش فرا می دهند و نگاهی رو به جلو دارند. این سازمان ها که دید به آینده دارند ریسک پذیر هستند و کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. در چنین سازمانی فرهنگ پیشرو حکمفرماست. اما در سازمانی که فرهنگ پسرو حکمفرماست. از تغییرات استقبال نمی شود و از یک سیستم مشخص و دستور العمل ها تبعیت می شود. آنها ریسک پذیر نیستند و به همین دلیل کسب و کار آنها رونق شگفت انگیزی ندارد. یکی از مثال های چنین فرهنگ سازمانی شرکت فروش مارک و اسپنسر در انگلستان است چون آنها در ایجاد تغییرات بسیار کند هستند.

M:A بازدید : 180 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

5 راه از
 دست دادن مشتری

بدون مشتری ما در هیچ کسب و کاری جایگاهی نداریم. و بسیاری از فروشندگان ندانسته به یکی از روش هایی که به آن اشاره خواهیم کرد مشتری را از خود می رانند که باعث شگفتی است. بعضی مواقع درک اینکه چه عواملی باعث رونق یک کسب و کار می شود کمک بزرگی برای سرپا نگه داشتن آن است و همینطور خواهید دانست چه کار هایی را در زمان سرمایه گذاری باید انجام داد و چه کار هایی را نباید انجام داد. و اولین عامل در رونق یک کسب وکار مشتری است. در این مقاله 5 راه برای از دست دادن مشتری ارائه شده است که بهتر است آنها را بدانید برای حفظ مشتریان از انجام آنها خود داری کنید.

 

1. قیمت گذاری اشتباه

قبل از هزینه چیزی که باید استراتژی قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد که در آن بازار، کانال توزیع و رقبا اجزا اصلی هستند. با توجه به بازاری که در آن فعالیت می کنید باید سعی کنید  قیمتی مناسب و رقابتی برای کالای خود انتخاب کنید. قیمت های شما باید به روز رسانی شود. قیمت دقیق و رقابتی یکی از عوامل حفظ مشتری است.

 

2. سیستم خدمات مشتریان ضعیف

هر از چند گاهی مشتریانی که غر می زنند و ابراز نارضایتی می کنند پیدا می شوند. این اجتناب ناپذیر است. اصلا مهم نیست چقدر کالای بی عیب و نقصی داشته باشید یا چقدر به ارائه بهترین خدمات به مشتریان متعهد باشید، باز هم مشکل پیش می آید. و شما باید خود را آماده کنید که به بهترین شکل به مشتریان خود خدمات ارائه کنید و محیطی فراهم کنید که بتوانید سخت گیر ترین مشتریان را هم حفظ کنید تا فروش خود را بالا ببرید. و کسب و کار خود را زنده نگه دارید.

 

4.محیط فروش ضعیف

به عنوان یک فروشنده نباید فقط بر مشتری تمرکز کنید بهتر است هر از گاهی به دور و بر فروشگاه خود نگاهی بیندازید و مطمئن شوید تصویر خوبی از فروشگاه شما در دید مشتری باقی خواهد ماند. فروشگاه شما باید تمیز و مرتب باشد نباید مشتری برای پیدا کردن کالای مورد نظر سر درگم شود. به رنگ در و دیوار فروشگاه خود دقت کنید اگر لازم است بد نیست یک روز تعطیل را به نقاشی و تعمیرات اختصاص دهید. ویترین شما باید زیبا باشد و بهترین کالاهای شما در آن وجود داشته باشند. سعی کنید همیشه بوی خوش در محل کسب و کار شما وجود داشته باشد دما مناسب هم یکی از عواملی است که به ماندگاری مشتری کمک می کند.

 

5. نشناختن رقبا

برای یک کسب و کار جدید بسیار مهم است که آنالیز کاملی از رقبا داشته باشد آنگاه با توجه به این دید برای کسب و کار خود برنامه ریزی کند و الویت ها را تعیین کند. همچنین داشتن آگاهی مداوم از وضعیت رقبا می تواند برای بازار یابی، قیمت گذاری، مدیریت و دیگر برنامه ریزی های استراتژیک مفید واقع شود. قبل از اینکه بدانید چقدر می توانید در برابر رقبا عرض اندام کنید و توانایی خود را بسنجید باید رقبای خود را بشناسید.

 

دانش ضعیف درباره محصول

اگر نتوانیم  نیاز های هر مشتری خاص را تشخیص دهیم و با توجه به آن بهترین محصول را برایش فراهم کنیم نمی توانیم فروش خوبی داشته باشیم. همیشه باید در حال آموختن مزایایی محصولات جدید باشید کاتالوگ های آنها را گرفته و مطالعه کنید. اگر می توانید با سازندگان ارتباط بر قرار کنید و از آنها بخواهید مزایای محصول خود را برای شما شرح دهند تا بتوانید مشتری را قانع کنید کالای شما را خریداری کند. با این دانش هنگام خرید هم مناسب ترین محصولات را برای مشتریان خود فراهم می کنید. و ضرر خواب سرمایه شما به پایین ترین سطح ممکن می رسد.

تبلیغات

تعداد صفحات : 15

درباره ما
Profile Pic
سلام نیاز به همکار:از دوستانی که در برنامه نویسی یا وبلاگ نویسی سررشته دارند دعوت به همکاری در سایت آموزشها می شود لطفا با ما تماس بکیرید و شماره بگذارید.(در قسمت تماس با ما)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ازکدام بخش بیشتر خوشتان آمد
    خلاصه آمار
    آمار سایت
  • کل مطالب : 610
  • کل نظرات : 63
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 91
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 188
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 969
  • بازدید ماه : 969
  • بازدید سال : 76,827
  • بازدید کلی : 747,783
  • کدهای اختصاصی

    رنک الکسا

    وضعیت آب و هوا

    پیچک

    ديكشنري آنلاين
    نرخ ارز